Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
15.2.2023, Milan Šurkala, aktualita
Čínská automobilka NIO už brzy uvede do svých aut nové 150kWh semi-solid-state akumulátory společnosti WeLion s velmi vysokou energetickou hustotou 360 Wh/kg. Prozatím budou jen na pronájem a nebudou vůbec levné.
liborc (398) | 18.2.202310:52
Ty baterky jsou ve formě výměnných modulů? Co se stane, pokud neprodloužíte pronájem baterky? Přijede servisní vůz a baterku vám vyndaji a odjedou?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4982) | 18.2.202312:07
"Ty baterky jsou ve formě výměnných modulů?­"

V zásadě ano. NIO má systém výměnných akumulátorů. Přijedete na stanici a robot Vám tu baterku během 5 minut vymění za nabitou ­(tyhle stanice jsou už i v Evropě, zatím jen v jednotkách kusů­). Díky tomu, že máte předplatné, tak můžete v průběhu času měnit velikosti baterek. Šíře služeb se liší v Číně a v Evropě, ale v zásadě jde o to, že při předplatném máte možnost měnit velikosti baterek v průběhu doby vlastnictví auta ­(když zjistíte, že je Vám 75 kWh málo, zvýšíte platby na 100kWh verzi, příp. naopak­). V Číně je možné toto udělat dokonce i u zakoupených baterek, např. dočasný pronájem na dobu dovolené. Máte 75kWh verzi, chcete jet daleko, objednáte 150kWh variantu, to Vám vymění, a pak ji za dva týdny zase vrátíte.

"Co se stane, pokud neprodloužíte pronájem baterky? Přijede servisní vůz a baterku vám vyndaji a odjedou?­"

Těžko říci, ale předpokládám, že se to nebude příliš lišit od čehokoli jiného, co si pronajímáte a neplatíte. Tady nevím, ale myslím si, že třeba zablokování auta by mohla být jedna z možností ­(což se nijak nebude lišit od případu, kdy si koupíte auto bez baterky­).
Odpovědět0  0
luky_pribyl (95) | 16.2.202311:01
Zajímavá první vlaštovka dobře použitelného EV ­(zdá se­). O tom už se dá z hlediska použitelnosti ­(ne ceny :­-­) ­) docela uvažovat. Ale s tímto už se dá přejet naše zemička aspoň tam a zpět s jedním kratším dobitím. ­"Už jen­" vyřešit ekologickou těžbu surovin na výrobu baterií a postavit bezemisní elektrárny, aby bylo z čeho tyto vozy v masovém měřítku ekologicky nabíjet a cena za kWh neatakovala cenu litru benzínu :­-­) Také mě bude zajímat, jak ty semi­-solid­-state ne­/hoří. Až přidají ještě 50 kWh, tak už do bude +­- co diesel dnes a dojede to na jeden zátah skoro až do Dubrovníku :­-D Pokrok je to zajímavý.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4982) | 16.2.202312:24
Tak ona to úplně první vlaštovka není. GAC Aion LX Plus má 144kWh akumulátor už nějakou dobu ­(4,8metrové SUV­). Brzy se přidají další, Zeekr představil nové modely se 140kWh baterií, Li Auto by mělo mít 1000km papírový dojezd také už letos.

"dojede to na jeden zátah skoro až do Dubrovníku­"

Zas tak optimistický bych nebyl. On je trochu rozdíl normální dojezd a ten dálniční. 150kWh baterka bude stačit odhadem v běžném provozu na 700­-800km, ale na dálnici počítám tak na 450­-500 km ­(200kWh baterka možná tak někde k 600­-650 km, takže pro praktickou jízdu si odpočítejte ještě tak stovku, ať to není 0­-100%­). Na druhou stranu se to asi nepojede bez zastávky ­(a asi ne jen jedné­), takže tam si budete moci přidat pár desítek, ale i stovek km ­(dle rychlosti nabíječky­), aniž byste na to nabíjení vyloženě čekal. On už jen taková zastávka na záchod, kafe a menší svačinu může být 45 minut ­(minule jsem byl sám překvapen, když jsme zastavili pocitově na 20 minut a bylo to skoro 50­), takže i na pomalé 50kW nabíječce by to bylo 100 km k dobru, na 150kW verzi tak 300 km.
Odpovědět2  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.